CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, January 29, 2012

Belajar lar bersyukur sikit.....

Pernah kerja tanpa boleh duduk, 12 jam sehari, sentiasa perlu buat kerja, masa rehat 45minit dan gaji hanya cukup makan untuk seorang diri....kalau beringat pun cukup nak belanja mak bapak makan.....pernah buat kerja2 camnie? mesti korang xpernah kan? paling xpun, pernah hidup macam sebatang kara walau hakikatnya korang cukup diberi duit dan ilmu? lagi xpernahkan?

Cuba korang perhatikan keadaan disekeliling korang.....ade x yang nampak xadil dimata? sebagai contoh, yang sorang nie bukan main lagi dok hebat makan kat restoran mewah, tapi yang sorang lagi hanya boleh perhatikan dari luar tingkap restoran jerk? pernah perhatikan? mesti xpernahkan? pernah rasa diri macam looser sangat sebab xcukup wang nak berbelanja macam orang lain atau punya wang yang cukup untuk makan tanpa perlu mintak wang mak bapak? lagi xpernahkan? xpun, pernah hidup dekat negeri yang memang xpernah nak bagi bantuan even sedikit kat rakyat tapi bila tengok kawan lain rasa jealous sebab dieorang senang sangat dapat bantuan dari negeri dieorang? kalau pernah rasa bagus....

Ini lar jenis2 perkara yang perlu diambil iktibar kat dalam diri korang untuk belajar bersyukur....kalau korang rasa korang tu looser, ada yang lagi looser....kita hidup dekat Malaysia nie dah memang cukup bertuah....kita xmacam Afghanistan, Palestin, Afrika dan negara2 miskin lain....mereka lagi looser dari kita.....bukan setakat xcukup makanan, hidup dalam perang pulak tu dan yang paling penting sekali, mereka tahu nak bersyukur bila diberi bantuan....korang pernah nak buat macam tu? kalau ada, bagus....

Bila orang bagi bantuan tu, ambil lar sikap positif, jangan nak banyak soal, jangan nak banyak kerenah...pelik kan? dah bagi pun nak banyak bunyi, xbagi lagi lar berbunyi.....ini lar yang dinamakan, dah senang nak melimpah ruah pulak....to be honest, aku pun dulu macam nie punya perangai, tapi bila fikir2 balik, apa aku nie takbur sangat ke sampai susah sangat nak ucap perkataan syukur tu.....bukan susah pun, bukan kena bayar pun dan bukan mati pun kalau ucap.....itu yang aku fikir untuk diri sendiri.....untuk majukan diri sendiri....banyakkan bersyukur dari banyak menyoal.....insya-Allah akan diteruskan amalan ini....

Kita hidup dekat dunia nie, perlu sentiasa beringat.....xmengapa kalau x ingat tapi jangan lar bila diingatkan masih lagi xbersyukur....melampau tu namanya....dan belajar fikir, ada yang lagi susah dari kita kalau kita rasa diri kita susah....

Terfikir sejenak, kalau kerajaan buat dasar, siapa yang xbersyukur ngan bantuan dan pinjaman yang diberi dan dipolitikkan benda nie, di"balck list" kan dan xdiberi batuan dan pinjaman sampai bila2, agak2 ape jadi kat Malaysia? oh lupa, of course lar rusuhan, pergaduhan besar kat Parlimen, maki hamun berlaku.....kan nie rakyat Malaysia punya perangai.....susah sikit xboleh, senang sikit pun xboleh....apa yang boleh pun xtaw lar.....Wallahualam.....

Beringat lar manusia oiii....hidup sekejap jerk.....bersyukur lar dengan apa yang ada....jangan jadi manusia yang takbur dengan nikmat-Nya....janga kita jadi macam Khorun....kalau nak jugak, sila buat....xde sape nak halang....hahaha....okay itu jerk lar kot.....

Assalammualaikum.....

Masih mentah....

Nama pun pucuk muda, harus lar mentah lagi....hahaha....mentah dari apa? semua segi lagi....pemikiran, kehidupan, masak memasak, kreativiti, menjahit, jaga diri sendiri, jaga keluarga, bagi kebahagiaan pada ibu bapa, kejar cita-cita, kejar dunia, akhirat....alah senang cerita semua lar....

Tapi pucuk muda, kalau dijaga, dibelai, sempurna lar dia....walau mentah macam mana pun, semua tu boleh di"setting" baik punya....hahaha....cuma nak dengan x jerk empunya badan....

Asas kehidupan xsusah, yang susahnya bila diri sendiri yang mahu bikin diri sendiri susah....okay ayat tunggang terbalik.....susah tu sekejap jerk....tapi bila dah senang pulak, jangan mudah lupa....

Biar mentah, jangan lupa daratan....biar susah, jangan terlampau senang.....biar sikit, jangan sampai melimpah ruah.....

Hendak seribu daya, xhendak seribu dalih.....dan nothing is impossible in this world....ingat dua kata2 hikmat nie, confirm hidup berjaya....xpercaya? ade aku kisah? hahahaha....

Assalammualaikum....

Saturday, January 21, 2012

Api, angin dan air....

Api, angin dan air,
Tiga kuasa yang saling melengkapi,
Namun punya ciri tersendiri....

Bila ada api,
Datang angin,
Api jadi marak....


Tapi bila ada api,
Datang air,
Api hilang, lenyap.....


Bila ada air,
Datang api,
Air tidak jadi apa....


Tapi bila ada air,
Datang angin,
Air mula jadi kuat, megah.....

Bila ada angin,
Datang air,
Angin jadi dua...

Tapi bila ada angin,
Datang api,
Mereka berlawanan antara sendiri....


Angin, 
Pembawa suka dan duka, 
Jadi tempat api dan air mendapat kuasa....


Namun jika angin tiada,
Api dan air tiada punya apa,
Hanya ada istimewa sendiri sahaja.....


Sudah tersurat,
Tiga kuasa,
Namun hanya satu boleh menjadi tawarnya.....


Jika dua,
Juga ada caranya,
Namun tipis juga peluangnya.....


Ada tiga kuasa,
Satu tiada,
Dua merana....


Assalammualaikum.....













Thursday, January 19, 2012

Wordless Thursday....

Selalu tengok orang buat entry ada wordless2 nie....dan diri selalu terfikir, betul ke dieorang nie wordless ataupun just xde idea....okay whatever, merepek....so hari nie aku lak decided nak buat entry gedix guna wordless2 nie....reality nyer memang wordless pon...hahaha

Hari nie rasa terlebih jealous dengan orang yang reti main alat muzik....sebab dari dulu impian nak reti main alat muzik xpernah tercapai....tapi lepas baca member2 kat IPBA nyer status, lagi rasa jealous....sebab nyer dieorang ada elektif yang membolehkan dieorang belajar alat muzik....okay, sumpah jealous!

Ada hati nak belajar alat muzik tapi xde masa terluang nak belajar.....okay sumpah alasan cliche tapi itulah hakikat nyer....boleh jerk nak belajar tapi antara malas dengan x jerk....hehehe....angan2 tahi ayamkan aku nie....aiyooo....

Tapi aku dah berazam, walau macam mana pun aku akan beli sebuah guitar dan belajar bersungguh2....kalau kawan2 aku boleh, mesti aku bolehkan? memang ayat mula2 jerk gempak, nanti kang bila dah beli tersadai jerk....hehehe....

Insya-Allah aku akan cuba gapai impian nie....walau macam mana payah pun aku nak cuba gak....all the best bebeh....hahahaha...

Okay itu jerk sebenar nyer nak merepek ari nie...xde ape pun....hehehe....orait, bye.....Assalammualaikum.....

Tuesday, January 17, 2012

How to thank a global worming....

People might think i'm crazy because i'm writing this but this is my personal way to thank global warming....well, you can guess why am i doing this right? the heat stroke and stuff.....oh yeah you know why i'm writing this....

For some reason, global warming come to our life and set a major destruction to most....i hate it, you hate it and everyone else hate it too....just how sick it is of mankind to create such a mess to the world and the world is like "hey, how about i play a lil game with human by asking sun to shine more than usual"....

Hey, who is not blamed for this? everyone is....we all created this mess and wouldn't care about it....all we do is create more mess and complain about it....think of foolish? yup....we are the big moron and foolish who called a monkey to be stupid.....but the reality is sister, we are that moron....don't blame the gene either, they did nothing....

Still don't believe that we are an idiot....check out what we did everyday and judge from it.....we waste a lot, we use a lot and never think of the way to stop it....or maybe recycle it.....ever heard of it? dig in your dictionary and you will get the answer.....

I'm skinny, pale and probably have the type 1 or 2 diabetes who lost a lot of weight suddenly....and what am i facing now is, sweating the hell of my shirt by doing nothing....how great is that? the new way to get skinny everyone....and yes i hate to loose any more weight but thanks to this global warming stuff, i begin to loose it even more....

Try to think of a better place with more chill breeze than heat breeze....but i guess i couldn't get that because i kinda live in a place where industrial take a huge place and nobody care about global warming....sure because they have freaking air conditioner while i have it but still i'm using the old way to cool myself off....i just don't dare to add salt to the wound....


Here is an advice, start thinking about the future people.....i'm sure none of you wish to die due to heat stroke but if you want to give it a try, then forget about what am i babbling up there.....if, i mean if you change your mindset, then start do something about this whole global warming thingy, okay? 

Thats it....my way to thank global warming.....Assalammualaikum.....

 

Thursday, January 12, 2012

Panahan Kuasa.....

Kau orang besar,
Kau punya kuasa,
Kau punya kekayaan,
Tapi mahukah kau jatuhkan ego demi kaum-kaum yang tidak sekufu?

Kau orang besar, 
Kerja dibuat untuk kau,
Semua perkara dilakukan atas arahan kau,
Tapi di mana kau bila orang minta pertolongan?


Wahai orang besar,
Kau terlampau selesa dikedudukan kau,
Sampai kau lupa siapa yang lebih berkuasa....


Mahukah kau, orang besar, ditarik semua kesenangan?
Mahukah kau, orang besar, ditarik segala kuasa?
Mahukah kau, orang besar, dijatuhkan oleh yang Maha-Berkuasa?

Saat ajal kau tiba wahai orang besar, kau tidak mampu untuk berkata apa,
Hanya amalan akhirat diambil kira,
Mampukah kau melawan takdir-Nya?
Dan saat Izrail mengetuk pintu ajalmu, mampukah kau orang besar mengatakan tidak kepadanya? 


Tuhanmu Maha Adil,
Doa menjadi senjata menjatuhkanmu,
Tidak perlu berperang, gaduh segala
Allah itu Maha-Adil dan karma itu sentiasa ada.....

Bukalah minda wahai orang besar,
Jangan kau perjudikan nasib orang lai untuk kesenangan diri,
Kelak makan diri sendiri..... 

Assalammualaikum....

Sunday, January 1, 2012

Tidak cukup ilmu didada....

Pernah x korang rasa macam nak bunuh diri bila korang rasa diri dah cukup ilmu nak hujah mengenai sesuatu tapi bila korang mula berdebat dengan orang yang yakin dengan debat mereka tu, korang kalah.....kenapa kita kalah? sebab xyakin? sebab xcukup ilmu? inilah yang ingin aku ceritakan hari ini.....

Ilmu xsemestinya korang gila kentang nak ambil pasal sesuatu....hanya nak tahu pasal sesuatu tu jerk.....ada lagi ilmu yang lebih penting untuk diambil tahu.....bagi aku, ilmu yang lagi penting ialah ilmu tentang agama itu sendiri.....kenapa kita ada agama, kenapa kita perlu ada agama, apa yang pentingnya bila ada agama dan juga apa bezanya kita dengan orang yang tiada agama....

Inilah yang aku kesalkan....sebab aku xmampu nak bidas orang yang xfaham mengenai agama....ilmu aku kurang dan cetek....dan xperlu aku nak salahkan orang lain bila hal nie dah jadi sebab dah terang lagi bersuluh aku lar yang membuatkan diri aku tu kurang ilmu agama....kurang serba serbinya....betapa aku rasa diri tu kerdil bila orang lain boleh maki hamun agama dan ada yang cakap agama itu xpenting dalam hidup.....

Orang dah lama cakap yang ilmu tu penting tapi aku jerk yang xnak ambil tahu dan xnak tahu pun pasal tu....tapi apa yang jadi sekarang sangat-sangat buka minda aku untuk menimba banyak ilmu.....bukan untuk menunjuk tapi sekadar nak mengajar diri sendiri dan berkongsi ilmu dengan orang-orang macam aku nie kat luar sana....yang terlampau ignorance....yang terlampau ego untuk belajar.....

Ya Allah, jadikan lar aku seorang yang suka belajar Ya Allah....jadikan juga aku seorang yang boleh menjawab hal-hal agama bagi pihak-Mu.....

Kerdil, malu dan macam-macam lagi aku rasa sekarang nie....ya sekarang apa yang boleh aku cakap ialah, aku sangat-sangat perlukan ilmu....aku nak ilmu dan aku akan kejar ilmu tu sampai ke lubang cacing sekalipun.....Insya-Allah.....

Tu jerk lar yang aku nak cakapkan....Assalammualaikum.....