CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, January 29, 2012

Belajar lar bersyukur sikit.....

Pernah kerja tanpa boleh duduk, 12 jam sehari, sentiasa perlu buat kerja, masa rehat 45minit dan gaji hanya cukup makan untuk seorang diri....kalau beringat pun cukup nak belanja mak bapak makan.....pernah buat kerja2 camnie? mesti korang xpernah kan? paling xpun, pernah hidup macam sebatang kara walau hakikatnya korang cukup diberi duit dan ilmu? lagi xpernahkan?

Cuba korang perhatikan keadaan disekeliling korang.....ade x yang nampak xadil dimata? sebagai contoh, yang sorang nie bukan main lagi dok hebat makan kat restoran mewah, tapi yang sorang lagi hanya boleh perhatikan dari luar tingkap restoran jerk? pernah perhatikan? mesti xpernahkan? pernah rasa diri macam looser sangat sebab xcukup wang nak berbelanja macam orang lain atau punya wang yang cukup untuk makan tanpa perlu mintak wang mak bapak? lagi xpernahkan? xpun, pernah hidup dekat negeri yang memang xpernah nak bagi bantuan even sedikit kat rakyat tapi bila tengok kawan lain rasa jealous sebab dieorang senang sangat dapat bantuan dari negeri dieorang? kalau pernah rasa bagus....

Ini lar jenis2 perkara yang perlu diambil iktibar kat dalam diri korang untuk belajar bersyukur....kalau korang rasa korang tu looser, ada yang lagi looser....kita hidup dekat Malaysia nie dah memang cukup bertuah....kita xmacam Afghanistan, Palestin, Afrika dan negara2 miskin lain....mereka lagi looser dari kita.....bukan setakat xcukup makanan, hidup dalam perang pulak tu dan yang paling penting sekali, mereka tahu nak bersyukur bila diberi bantuan....korang pernah nak buat macam tu? kalau ada, bagus....

Bila orang bagi bantuan tu, ambil lar sikap positif, jangan nak banyak soal, jangan nak banyak kerenah...pelik kan? dah bagi pun nak banyak bunyi, xbagi lagi lar berbunyi.....ini lar yang dinamakan, dah senang nak melimpah ruah pulak....to be honest, aku pun dulu macam nie punya perangai, tapi bila fikir2 balik, apa aku nie takbur sangat ke sampai susah sangat nak ucap perkataan syukur tu.....bukan susah pun, bukan kena bayar pun dan bukan mati pun kalau ucap.....itu yang aku fikir untuk diri sendiri.....untuk majukan diri sendiri....banyakkan bersyukur dari banyak menyoal.....insya-Allah akan diteruskan amalan ini....

Kita hidup dekat dunia nie, perlu sentiasa beringat.....xmengapa kalau x ingat tapi jangan lar bila diingatkan masih lagi xbersyukur....melampau tu namanya....dan belajar fikir, ada yang lagi susah dari kita kalau kita rasa diri kita susah....

Terfikir sejenak, kalau kerajaan buat dasar, siapa yang xbersyukur ngan bantuan dan pinjaman yang diberi dan dipolitikkan benda nie, di"balck list" kan dan xdiberi batuan dan pinjaman sampai bila2, agak2 ape jadi kat Malaysia? oh lupa, of course lar rusuhan, pergaduhan besar kat Parlimen, maki hamun berlaku.....kan nie rakyat Malaysia punya perangai.....susah sikit xboleh, senang sikit pun xboleh....apa yang boleh pun xtaw lar.....Wallahualam.....

Beringat lar manusia oiii....hidup sekejap jerk.....bersyukur lar dengan apa yang ada....jangan jadi manusia yang takbur dengan nikmat-Nya....janga kita jadi macam Khorun....kalau nak jugak, sila buat....xde sape nak halang....hahaha....okay itu jerk lar kot.....

Assalammualaikum.....