CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, January 1, 2012

Tidak cukup ilmu didada....

Pernah x korang rasa macam nak bunuh diri bila korang rasa diri dah cukup ilmu nak hujah mengenai sesuatu tapi bila korang mula berdebat dengan orang yang yakin dengan debat mereka tu, korang kalah.....kenapa kita kalah? sebab xyakin? sebab xcukup ilmu? inilah yang ingin aku ceritakan hari ini.....

Ilmu xsemestinya korang gila kentang nak ambil pasal sesuatu....hanya nak tahu pasal sesuatu tu jerk.....ada lagi ilmu yang lebih penting untuk diambil tahu.....bagi aku, ilmu yang lagi penting ialah ilmu tentang agama itu sendiri.....kenapa kita ada agama, kenapa kita perlu ada agama, apa yang pentingnya bila ada agama dan juga apa bezanya kita dengan orang yang tiada agama....

Inilah yang aku kesalkan....sebab aku xmampu nak bidas orang yang xfaham mengenai agama....ilmu aku kurang dan cetek....dan xperlu aku nak salahkan orang lain bila hal nie dah jadi sebab dah terang lagi bersuluh aku lar yang membuatkan diri aku tu kurang ilmu agama....kurang serba serbinya....betapa aku rasa diri tu kerdil bila orang lain boleh maki hamun agama dan ada yang cakap agama itu xpenting dalam hidup.....

Orang dah lama cakap yang ilmu tu penting tapi aku jerk yang xnak ambil tahu dan xnak tahu pun pasal tu....tapi apa yang jadi sekarang sangat-sangat buka minda aku untuk menimba banyak ilmu.....bukan untuk menunjuk tapi sekadar nak mengajar diri sendiri dan berkongsi ilmu dengan orang-orang macam aku nie kat luar sana....yang terlampau ignorance....yang terlampau ego untuk belajar.....

Ya Allah, jadikan lar aku seorang yang suka belajar Ya Allah....jadikan juga aku seorang yang boleh menjawab hal-hal agama bagi pihak-Mu.....

Kerdil, malu dan macam-macam lagi aku rasa sekarang nie....ya sekarang apa yang boleh aku cakap ialah, aku sangat-sangat perlukan ilmu....aku nak ilmu dan aku akan kejar ilmu tu sampai ke lubang cacing sekalipun.....Insya-Allah.....

Tu jerk lar yang aku nak cakapkan....Assalammualaikum.....

0 comments: